Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme selaimen päivittämistä uudempaan versioon.

Pastellivärit

Lisätty 24.09.2015

Pastellimaalaus ja pastellivärien käyttö

Tämä kirjoitus kertoo pastelliväreistä ja niiden käytöstä maalaustaiteessa ja pastellipiirrustuksessa. Tässä kirjoituksessa esitettävä tieto pastelliväreistä ja niiden käytöstä perustuu Max Doernerin teokseen Malmaterial und Seine Verwendung im Bilde, joka on suomennettu nimellä Maaliaineet ja niiden käyttö taidemaalauksessa. Max Doerner toimi aikoinaan Münchenin taideakatemian professorina ja hänen teostaan on yleisesti käytetty taidemaalauksen kurssi- ja oppikirjana.

 

Pastelliväri

Pastellivärillä on pelkkä pintavalo eikä lainkaan kuultovaikutusta. Ulkonäöltään pastelliväri muistuttaa kuivaa värijauhetta. Pastelliväri on kellastumaton eikä pastelliväri halkeile. Pastelliväri on kuitenkin arka kolahduksille, sillä jauhemaisuutensa johdosta se kiinnittyy löyhästi maalauspohjaan.

Pastellivärejä on yleisimmin saatavilla kyninä tai liituina. Pastellikynien ja -liitujen valmistukseen käytetään vain hyvin vähän sideaineita. Mikäli sideaineita käytettäisiin suuria määriä, silloin kynät ja liidut eivät luovuttaisi enää niin helposti väriä.

Pastellikynät ja -liidut erotellaan yleensä neljään eri kategoriaan. Nämä kategoriat ovat:  Pehmeät pastellivärit, kovat pastellivärit, pastellikynät sekä öljypastellit.

Pehmeät pastellivärit koostuvat lähes kokonaan pigmentistä ja ne ovat hauraita sekä levittyvät helposti. Kovissa pastelliväreissä on enemmän sideaineita kuin pehmeissä, eivätkä ne siksi murene yhtä helposti eivätkä luovuta väriä yhtä helposti kuin pehmeät pastellit. Pastellikynät ovat kovuudeltaan kovien ja pehmeiden pastellivärien väliltä. Öljypastellivärien sideaineena on öljy, joten niitä ei voi käyttää tavallisten pastellivärien kanssa. Öljypastellivärit ovatkin pehmeiden pastellivärien vaihtoehto. Öljypastellivärit ovat tärpättiliukoisia, joten niitä voidaan tärpätillä liuottamisen jälkeen levittää siveltimellä.

Taidetarvikeliikkeistä on hyvin saatavilla pastelliliituja- ja kyniä. Pastellivärejä on myynnissä yksittäin sekä valmiina lajitelmina. Joskus valmiissa lajitelmissa on joukossa paljon välivärejä, joiden käyttö on teoksissa usein vähäistä. Pastellivärejä ja liituja hankittaessa olisi hyvä hankkia riittävästi täysvärejä tai ainakin varmistaa valmiin pastellivärilajitelman sisältävän riittävästi täysvärejä suhteessa väliväreihin. Täysvärejä sekoittamalla voi itse valmistaa välisävyjä.

Kaikkein vaativimmat pastellivärien käyttäjät valmistavat pastellivärit itse, jolloin vaativakin käyttäjä saa juuri sellaisen värin kuin haluaa. Tässä kirjoituksessa ei ole kuitenkaan syytä perehtyä pastellivärien valmistamiseen, sillä pastellivärien valmistaminen on syytä erottaa kokonaan omaksi aiheekseen. 

Laadukkaan ja päävärejä sisältävän valmiin pastelliliitulajitelman etsijän kannattaa tutustua Unison Colour Pastelliväreihin. Mainittavan arvoista on, että Unison Colour Pastellivärit ovat saatavilla myös yksittäin. Unison Colour Pastellivärejä on saatavilla 72 eri värisävyä sisältäen päävärit. Siirry tästä linkistä tutustumaan Unison Colour Pastelliväreihin

Pastellikynälajitelmista tutustumisen arvoinen on Derwentin Pastellikynälajitelma

 

Pastellimaalauspohja

Pastellimaalauksen alustana käytetään yleensä paperia, pahvia tai kangasta. Pastellimaalauspohjan tulisi olla karhea, jotta väri tarttuisi pohjaan. Pastelliväri ei tartu eikä pysy liian sileällä pinnalla. Liian karhea pinta kuitenkin kuluttaa pastelliväriä enemmän. Pastelliväreillä työskenneltäessä on kiinnitettävä huomiota maalauspohjan paikoillaan pysymiseen, sillä kuten aikaisemmin jo manittiin, ovat pastellivärit huonon kiinnittymisensä vuoksi arkoja maalauspohjan heilahteluille.

Pastellimaalauspohjan voi valmistaa itse. Taidetarvikeliikkeistä on myös saatavilla edulliseen hintaan valmiita pastelliväreille soveltuvia papereita.

Pastellimaalauspohja valmistetaan Max Doenerin mukaan seuraavasti: Pohja esim. kangas tai pahvi sivellään tärkkelysliisterillä ja märälle sivellylle pinnalle sirotetaan hienoa hohkakivijauhetta. Reunaa kopauttamala saadaan liika kivijauhe putoamaan pois. Liisteri on siveltävä ohuina kerroksina siten, että siinä ei kuivuttuaan näy siveltimen vetoja. Liisteri voidaan tasoittaa kämmenellä tai kostealla sienellä. Liimauksen päälle voidaan myös sivellä ohuelti öljyvernissaa ja tähän sirotella hohkakivijauhetta niin paljoin kuin pinta imee. Rasvaton pohja on kuitenkin Max Doenerin mukaan epäilemättä parempi. Tummanharmaa tai värillinen pohja on Max Doenerin mukaan edullinen. Vanhoissa kuvissa on pastellin pohjana joskus käytetty karhennettua pergamenttia.

Jos kuitenkin pastellimaalauspohjan valmistaminen tuntuu vaikealta tai et muuten vain halua valmistaa itse pastellimaalauspohjaa, kannattaa valita taidetarvikeliikkeestä valmis pastelliväreille soveltuva maalauspohja. Tutustumisen arvoinen on esimerkiksi Fisher 400 taidepaperi, joka on painava ja happovapaa pinnoitteella käsitelty pastelliväreille soveltuva paperi. Siirry tästä linkistä tutustumaan Fisher 400 taidepaperiin.

 

Pastellimaalaustekniikka

Pastellivärit antavat paljon vapauksia ja mahdollisuuksia maalaustekniikkaan. Pastellivärit voidaan sijoittaa selvinä kylminä ja lämpiminä sävyinä vierekkäin tai päällekkäin, jolloin tummaa pohjaa voidaan käyttää hyödyksi varjo- ja siirtymäkohdissa. Pastellivärejä voidaan levittää esimerkiksi sormilla, siveltimellä tai säämiskällä.

Pastellivärejä käyttämällä on mahdollista saada aikaan pehmeitä ja samettimaisia sävyjä. Pastellitöille tyypillistä on pehmeä ja jokseenkin hempeä esitystapa. Pastelliväreillä voidaan saada aikaan myös valon ja samettimaisen pehmeiden varjojen vastakohtia. Pastellivärejä käytettäessä harvoin pyritään yksityiskohtaiseen tarkkuuteen eikä pastellivärien luonne varsinaisesti yksityisohtaista ja tarkkaa esitystapaa suosikkaan. 

Pastellivärien käytön oppii parhaiten tekemällä ja kokeilemalla erilaisia käyttötapoja. Taitavaksi pastellivärien käyttäjäksi voi oppia niin sanotusti itseoppimalla. Mutta esimerkiksi työväenopistot ja taideopistot tarjoavat hyviä ja suosittuja pastellimaalauskursseja.

 

Pastellien fikseeraus

Pastellityön valmiiksi saattaminen käytännössä katsoen edellyttää aina fiksatiivin käyttöä. Fiksatiivia käytetään kiinnittämään pastelliväri maalauspohjaan. Fiksatiivilla siis estetään pastellivärin irtoaminen maalauspohjasta. Myös kerroksittain piirrettäessä värikerrosten väliin suihkutetaan välifiksatiivi. Fiksatiivin käytöstä puhuttaessa käytetään yleisesti termiä fikseeraus

Kuvaa fikseerattaessa kuva kastuu fiksatiivin vaikutuksesta. Kastuminen aiheuttaa kuultovaikutuksen, joka tummentaa kuvaa. Jotta kuvan tummenemista voitaisiin välttää ja muutenkin välttyä fiksaiivin vaikutuksilta väriin, tulisi fiksatiivia käyttää kevyesti.

Fiksatiiviin ja sen käyttöön voi perehtyä tarkemmin aikaisemmassa kirjoituksessa Fiksatiivin käyttö.

On hyvä pitää mielessä, että valitsemalla laadukkaan fiksatiivin, jäävät muutokset työn ulkonäössä pieniksi. 

Esimerkiksi Winsor & Newton Professional Fixative on tunnettu laadukas fiksatiivi. Winsor & Newton Professional Fixative tunnetaan Suomessa myös nimellä Ammattilaisen Kiinnite. Katso tästä linkistä Winsor & Newton Ammattilasen Kiinnite.

Tutustumisen arvoinen on myös Degas Spectrafix Fixative, joka on kaseiini pohjainen fiksatiivi. Kaseiinipohjaisen fiksatiivin etu on sen myrkyttömyys. Mutta kaseiinipohjainen fiksatiivi on toisaalta hitammin haihtuvaa, jolloin se ehtii vaikuttamaan pastelliväriin pidemmän aikaa.

 

Itäisenkadun Kehystämö neuvoo mielellään pastellivärien käytössä ja valinnassa

Tervetuloa Itäisenkadun Kehystämöön tutustumaan pastelliväri- ja tarvikevalikoimaan. Neuvomme mielellämme pastellivärien käytössä ja materiaalien valinnassa. Löydät meidät Turusta osoitteesta Itäinen Pitkäkatu 31 (Kaskenkadun kulmatalo).

Saat meihin myös kätevästi yhteyden esimerkiksi Facebookin kautta.

Facebook sivumme löydät osoitteessa www.facebook.com/taiteilijatarvikkeet